Κυριακή, Φεβρουαρίου 14, 2021

Map Sensor, Αισθητήρας απόλυτης πίεσης εισαγωγής, Διάγνωση, Κωδικοί βλαβών

 Map Sensor, Αισθητήρας απόλυτης πίεσης



Όλοι οι κινητήρες ΜΕΚ (μηχανές εσωτερικής καύσης) για το μίγμα στο χώρο καύσης χρησιμοποιούν το καύσιμο και τον αέρα. Ο αισθητήρας map (manifold absolute pressure) είναι αυτός που

μετράει την απόλυτη πίεση της εισαγωγής και δίνει στοιχεία ρύθμισης στην ECU (engine control unit). Τον συγκαταλέγουμε στους βασικότερους αισθητήρες που έχει το ηλεκτρικό σύστημα καθώς οι πληροφορίες που δίνει είναι πολύ σημαντικές για την ομαλή λειτουργία του κινητήρα και ισχύ του.


Που τοποθετείται


Map Sensor Seat Ibiza TSI

Ο map τοποθετείται συνήθως περιμετρικά της πολλαπλής εισαγωγής ή με εύκαμπτο σωλήνα απομακρυσμένα. Τα δεδομένα που συλλέγει είναι μετά την πεταλούδα γκαζιού.


ΔΕΣ MISSFIRE ΑΠΟ ΑΝΤΙΨΥΚΤΙΚΟ

Λειτουργία Αισθητήρας Map:

Η ECU παίρνει δεδομένα από τον map, ώστε να γνωρίζει το φορτίο του κινητήρα, να υπολογίσει την προπορεία ανάφλεξης και να δώσει τον ανάλογο παλμό ψεκασμού στα μπέκ. 
Ο αισθητήρας λειτουργεί με πιεζοαντίσταση. Η πιεζοαντίσταση όταν υποβληθεί σε μηχανική πίεση ή τάση αλλάζει η τιμή της αντίστασης της. Με λίγα λόγια ο map διαβάζει την πίεση της πολλαπλής εισαγωγής, την μετατρέπει σε τάση και δίνει το σήμα στον εγκέφαλο του κινητήρα.
Ο map έχει μία έξοδο τάσης ανάλογη της πίεσης που δέχεται από την πολλαπλή εισαγωγής. Στους βενζινοκινητήρες θα βρούμε τρείς εξόδους στο φις.

  • Μια τάση αναφοράς 5V
  • Μια γείωση
  • Σήμα μεταβαλλόμενης τάσης στην ECM

Με ανοιχτή ανάφλεξη η τιμή που διαβάζει είναι η ατμοσφαιρική πίεση ( 1013 mBar ή 101,3 kPa) και η έξοδος τάσης βρίσκεται στα 4,5V. Η πολλαπλή εισαγωγής δουλεύει με υποπίεση για να μπαίνει απότομα το αέρας στον χώρο καύσης, στην κατάσταση ρελαντί συνήθως (αναλόγως πάντα με τον κατασκευαστή) η πίεση της πολλαπλής βρίσκεται στα 340-500 mbar που σε τάση εξόδου είναι από 1,5V - 2,5V.

Λειτουργία Αισθητήρας Πίεσης και Θερμοκρασίας:

Η λειτουργία τους παραμένει το ίδιο με την παραπάνω περιγραφή, απλώς διαθέτει και μετρητή θερμοκρασίας. Για τα turbo οχήματα βοηθάει τον εγκέφαλο να ελέγχει την πυκνότητα του αέρα καθώς μεταβάλλονται από το Intercooler και το turbo.
Επίσης μία ακόμη διαφορά είναι ότι μπορεί να τοποθετηθεί ανάμεσα σε εισαγωγή και intercooler ή στην έξοδο του.
Για την μέτρηση της θερμοκρασίας χρησιμοποιείται ακόμα μία έξοδος NTC θερμίστορ και η τάση τροφοδοσίας του είναι στα 5V.

Αισθητήρες Map για Turbo:

Οι αισθητήρες υπάρχουν σε 3 κατηγορίες για την μέτρηση πίεσης πάνω από την ατμοσφαιρική πίεση:
Map τοποθετημένος στον σωλήνα ανάμεσα τουρμπίνας και εισαγωγής
Map Sensor Turbo

  • 1,5 bar, κατά κύριο λόγο χρησιμοποιείται σε ατμοσφαιρικά οχήματα
  • 2,5 bar, σε turbo βενζινοκινητήρες
  • 3,5 bar, σε turbodiesel

Συμπτώματα κακής λειτουργίας:

  • Όταν έχουμε πρόβλημα στον Map σίγουρα εγκέφαλος του αυτοκινήτου θα δώσει check engine στο καντράν. 
  • Μηχανικά εντοπίζουμε μια μεταβολή στο ρελαντί γίνεται πιο άγριο και ακανόνιστο.
    Map από turbodiesel που κινείται μόνο στην πόλη
    Βρώμικος Map Sensor

  • Σε μία προσπέραση το αυτοκίνητο δεν θα ανταποκριθεί όπως θα περιμέναμε, θα έχουμε απώλεια ισχύος.
  • Αρκετά υψηλές εκπομπές ρύπων και υψηλή κατανάλωση καυσίμου


Βλάβες:

  • Ρύπανση του αισθητήρα
  • Εσωτερικό βραχυκύκλωμα του αισθητήρα
  • Διαρροή στην πολλαπλή εισαγωγής
  • Μηχανικά προβλήματα που εμποδίζουν την σωστή μέτρηση του Map
  • Ηλεκτρικά θέματα καλωδίωσης

Διάγνωση (map sensor testing):

  • Έλεγχος τάσης αναφοράς 5V
  • Έλεγχος γείωσης 0,2V
    Διάγραμμα καλωδίωσης της Haynes Pro
    Διάγραμμα καλωδίωσης Map

  • Έλεγχος σήματος προς εγκέφαλο
    • Συνδέουμε μια αντλία κενού και παρακολουθούμε την ομαλή μεταβολή της καμπύλης
  • Έλεγχος τάσης θερμοκρασίας NTC
    • Μέτρηση μεταβολής τάσης δυσανάλογα με την θερμοκρασία
ΔΕΣ ΜΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ

Καθαρισμός Map Sensor:

Ενδέχεται ο αισθητήρας απόλυτης πίεσης με τον καιρό και αναλόγως τις συνθήκες οδήγησης να μετράει λάθος εξαιτίας σκόνης ή αναθυμιάσεων που έχουν καθίσει πάνω στον εξαιρετικά ευαίσθητο αισθητήρα.

Μπορούμε με καθαριστικό σπρέι φρένων (είναι ξερό και δεν περιέχει λίπανση) να τον καθαρίσουμε και να τον επανεξετάσουμε. Είναι μία διαδικασία που προτείνεται από τους τεχνικούς και μπορείτε να δείτε σχετικό βίντεο στο YouTube εδώ.

Κωδικοί βλαβών:

  • P0105 Αισθητήρας Map, κύκλωμα ανοιχτό
  • P0106 Αισθητήρας Map, εύρος απόδοση
  • P0107 Αισθητήρας Map, κύκλωμα χαμηλό
  • P0108 Αισθητήρας Map, κύκλωμα υψηλό
  • P0109 Αισθητήρας Map, κύκλωμα διακοπτόμενο
  • P0110 Αισθητήρας θερμοκρασία αέρα, κύκλωμα ανοιχτό
  • P0111 Αισθητήρας θερμοκρασία αέρα, εύρος απόδοση 
  • P0112 Αισθητήρας θερμοκρασία αέρα, κύκλωμα χαμηλό
  • P0113 Αισθητήρας θερμοκρασία αέρα, κύκλωμα υψηλό
  • P0114 Αισθητήρας θερμοκρασία αέρα, διακοπτόμενο
www.autoalvanoudis.gr

Πηγές:
  • Μεκ 1
  • Βικιπέδεια
  • Ηλεκτρικό σύστηνα αυτοκινήτου
  • Τεχνικό σεμινάριο '' Αισθητήρες & Ενεργοποιητές στο αυτοκίνητο '' από το .tosynergeio.gr

Social Media:


Δείτε Επίσης:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΕΝΟ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ

Ποτέ ευθυγράμμιση όταν έχουμε κενά στο σύστημα διεύθυνσης, θα χάσετε τα λεφτά σας άδικα. Καθημερινά έρχονται οχήματα στο συνεργείο με διάφ...